17.01.17

Літературні диктанти 7 клас.

РОЗДІЛ 1 «БИЛИНИ І БАЛАДИ»
«Уважний читач»
Тести для перевірки знання змісту
Балади про Робіна Гуда

1.      Найбільшим ворогом Робіна Гуда був:
А) король;
Б)  шериф;
В) єпископ.
2.      Події, зображені в баладах про Робіна Гуда, відбуваються:
А)  в XVII ст.;
Б)  в XV ст.;
В)  наприкінці ХІІ - на початку ХШ ст.
3.      Скільки творів налічує цикл балад про Робіна Гуда?
А) 15;
Б)  96;
В)  36.
4.      Коли з’явилася перша збірка балад про Робіна Гуда?
А)  наприкінці XV ст.;
Б)  наприкінці XVI ст.;
В)  на початку ХІІ ст.
     5.  Батько Робіна Гуда був:
А)  лісничим;
Б)   лікарем;
В)   садівником.
6.      Робін Гуд зі своїми товаришами жив у:
А)  у Лондонському лісі;
Б)  у Шервудському лісі;
В)  у Йоркширському лісі.
7.      Подальша доля Робіна Гуда склалась так:
А)  він загинув;
Б)  став лучником короля;
В)  поїхав у Палестину.
8.      Балади про Робіна Гуда належать:
А)   німецькому фольклору;
Б)  англійському фольклору;
В)  угорському фольклору.
9.      Що означає імя Робін Гуд?
А)  «Роб у капелюсі»;
Б)  «Роб у каптурі»;
В)  «Хоробрий хлопець».
10.  Робін Гуд краще за всіх:
А)  стріляв з лука;
Б)  співав пісень;
В)  метав списа.
11.  Балада – це …
А)  героїко-патріотична пісня;
Б)  ліро-епічний твір героїчного змісту;
В)  поема-казка.
12.  Термін «балада» від французького balladae означає:
А)  танцювальна пісня;
Б)  патріотична пісня;
В)  історична пісня.

Відповіді: 1-Б; 2-В; 3-В; 4-А; 5-А; 6-Б; 7-А; 8-Б; 9-Б; 10-А; 11-Б; 12-А.

Давньоруські билини та фольклорні балади
«Впізнай героя»
1.        «Одною рукою коня тримав,
Другою рукою дуба рве
Дуби рве самі коренисті
Та мости мостить,
Шлях укладає та все прямоїжджий »           (Ілля Муромець)
2.        «Як засвистить … по солов’їному,
  Як закричить він по-звіриному,
  Як зашипить по-зміїному … »                    (Соловій-розбійник)
3.        «Він встромив його в рота вузьким кінцем
   І враз почав сурмить,
   І сімдесят його молодців
   На поклик з’явились ту же мить »              (Робін Гуд)
4.        «А якою, добрий молодче, дорогою ти їхав
   В стольний город Київ,
   Прямоїжджою чи окружною?»                    (Князь Володимир)
5.        «Як молодий олень, стрибнув він на великий придорожній камінь, і його обличчя опинилось врівень з головою шерифа, що сидів на коні».
                                                                            (Робін Гуд)
6.        «Став … дуби з корінням виривати,
   Зробив міст,  переїхав на той бік».               (Ілля Муромець)
7.        «Ви сміливі хлопці, король мусить знать,
   Що ж ви накоїли тут,
   Отож збирайтесь зо мною в путь –
   На королівський суд! »                  (Шериф Ноттінгемський)
8.        «Та відрубав йому
   Буйну голову,
   Так з тої пори і не стало
   … на святій Русі».                                     (Соловій-розбійник)
9.        «Вклонився на чотири сторони
Сонечку з княжною Апраксією»                (Ілля Муромець)
10.     «… в ложі з другого боку сиділа дівчина, чиє темне волосся, карі очі й витончені риси обличчя примусили Робове серце радісно стрепенутись».
  (Маріан)

Тест до балад Фрідріха Шиллера  «Рукавичка» та
 Роберта Льюїса Стівенсона
«Вересовий трунок»
1. Хто був господарем звіринця:
А) Кунігунда;
Б) Делорж;
В) король Франциск?
2. Який звір з’явився першим на арені:
А) лев;
Б) тигр;
В) гепард?
3. Якою була поведінка лева на арені:
А) почав гарчати на глядачів;
Б) кидався на огорожу;
В) ліг на самоті?
4. Чому Кунігунда попросила дістати з арени рукавичку:
А) було жаль рукавички;
Б) щоб перевірити кохання;
В) захотілось відчути страх, споглядаючи криваві сцени?
5. Як Кунігунда змінює своє ставлення до Делоржа?
А) дає йому ще одне завдання;
Б) не звертає на нього уваги;
В) її погляд обіцяє Делоржу щастя?
6. Що зробив Делорж після повернення з арени:
А) кинув рукавичку в лице Кунігунді;
Б) мовчки віддав рукавичку;
В) запропонував руку й серце?
7. Як називається народ,  який вмів варити вино з вересу:
А) шотландці;
Б) пікти;
В) хозари?
8. Хто знищив маленький народ вересового краю?
А) англійський володар;
Б) іспанський король;
В) шотландський володар?
9. Чому король був засмучений:
А) що не п’є вересового трунку;
Б) що місцевий народ знищено;
В) що верес відквітував?
10. Що пообіцяв король броварам в обмін на таємницю:
А) волю;
Б) життя;
В) гроші?
11. Чому батько попросив вбити свого сина:
А) щоб син не видав таємницю;
Б) щоб син не бачив, як катуватимуть батька;
В) щоб син не страждав під час катувань?
12. Як загинув син маленького пікта:
А) його скинули з кручі;
Б) спалили на вогнищі;
В) розстріляли?
Відповіді:
1-в, 2-а, 3-в, 4-б, 5-в, 6-а, 7-б,8-в, 9-а, 10-б, 11-а,б, 12-а.

 «Давньоруські билини про Іллю Муромця»
«Обери позицію: так чи ні?»
1.        Билина – фольклорна пісня про богатирів. (Так).
2.        У билині головні герої – богатирі. (Так).
3.        У билинах присутні тільки вигадані персонажі. (Ні).
4.        В основі сюжету билин – розповідь про величні події часів Київської Русі. (Так).
5.        У билинах діють три покоління богатирів. (Ні).
6.        У билинах богатирі захищають рідну землю, борються із ворогами. (Так).
7.        У билині «Про Іллю Муромця і Соловія» богатир виїздить із Мурома.(Так)
8.        У билині «Про Іллю Муромця і Соловія» богатир залишається воєводою у Чернігові. (Ні).
9.        Ілля Муромець у билині «Про Іллю Муромця і Соловія» приїздить до князя Володимира. (Так).
10.    Ілля Муромець покарав Соловія, втопивши його у річці. (Ні).
11.    Ілля Муромець перші 30 років життя орав землю. (Ні).
12.    Ілля Муромець полишив рідний дім, щоб служити князю Володимиру і народу. (Так).

Тест-нагадування: (Теорія літератури: літературна балада)
1.      Літературна балада – це … (жанр ліро-епічної поезії фантастичного, історико-героїчного або соціально-побутового змісту з драматичним сюжетом).
2.      Особливості літературної балади … (драматичні події, трагічний фінал,наявність анафори або епіфори, рефрен, звернення до особи).
3.      Рефрен – це … (повтори).
4.      Головна відмінність літературної балади від фольклорної - … (авторство).
5.      Анафора – це … (єдиний початок твору).
6.      Епіфори – це … (єдина кінцівка твору).
7.      Три строфи, рефрен, рима  аб-аб-бв-бв (ознаки літературної балади).

Впізнай баладу за її ідеєю
8.      Уславлення подвигу непримиренної боротьби з іноземними загарбниками (Р.Л. Стівенсон «Вересковий мед»)
9.      Ствердження самоцінності людського життя (Й.Ф.Шиллер «Рукавичка»)
10.  Утвердження любові до батьківщини й героїзму (А. Міцкевич «Світязь»)

Назви баладу та її автора
      11.«Він рукавичку в лице її кинув:»
           «Подяки, дамо, не треба мені!»
           Сказав і її покинув».
          (Й.Ф.Шиллер «Рукавичка»).
      12.«А батько стояв на кручі –
           Останній пикт на землі».
          (Р.Л. Стівенсон «Вересковий мед»).

Альтернативний текст
Так чи ні
1.                      Літературна балада – це жанр ліро-епічної поезії (так)
2.                      Анафори – це єдиний початок твору(так)
3.                      Балада не може бути фантастичного змісту (ні)
4.                      Ідея – це другорядна думка (ні)
5.                      Шиллер не приймав погляди Конфуція (так)
6.                      Шиллер займався філософією (так)
7.                      Кумиром Шиллера був Гете (так)
8.                      Шиллер засуджує Делоржа (ні)
9.                      Легендарна історія Київської Русі стала сюжетною  основою билин (так).
10.                  Билини виконувались співцями – оповідачами (так)
11.                  Художник В.Васнєцов писав картини на сюжети билин(так)
12.                  Робін Гуд – ватажок англійської армії (ні)

Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер
Біографія
1.      У 14 років його віддали до … («Академії Карла»)
2.      Перша драма Шиллера називалася… («Розбійники»)
3.      Де і ким розпочав працювати Шиллер? (полковим лікарем у Штутгарті)
4.      Усього Шиллер написав … драм. (одинадцять)
5.      Дворянське звання Шиллер отримав у … (1802 році)
6.      Народився в сім’ї лікаря в місті …(Марбух)
7.      На дев’ятому році життя хлопця віддали до …(латинської школи)
8.      У юнацькі роки улюбленими творами були … (твори грецьких класиків, Шекспіра, Лессінга)
9.      Шиллера поєднувала дружба з … (Гете)
10.  Яку посаду в 1789 році Шиллеру вдалось посісти в місті Йєні? (позаштатного професора історії університету)
11.   Уряд революційної Франції присудив Шиллеру титул … (почесного французького громадянина за те, що він «своєю мужністю послужив справі свободи»)
12.  Гете подарував Шиллеру кілька тем для творів, а саме … (балада «Івікові журавлі», драма «Вільгельм Телль»)

Король Лір і його дочки (староанглійська балада)
Вікторина «Хто швидше»
1.У якій країні жив король Лір?
                                                       (Англії)
2. Скільки дочок було у короля?
                                                       (Три)
3. Про що попросив король Лір своїх дочок?
                       («як ділами своїми вони докажуть йому свою любов»)
4. Що пообіцяла батькові старша сестра?
                       («Готова за вас кров пролити»)
5. Кому із дочок належать слова: «Я день і ніч готова вам служить. Стать вам найменшою  слугою…»
                       (середущій дочці короля)
6. Що відповіла батькові на запитання найменша дочка?
                      (Свій дитячий довг сповняти, бути послушною)
7. Як вчинив король із старшими дочками?
                      (Віддав їм своє королівство)
8. Як відреагував Король Лір на слова найменшої дочки?
                      (обурився і вигнав її з дому, позбавивши спадку)
9. Король якої країні взяв дочку короля Ліра Корделію за королеву?
                      (Франції)
10. Як  жилося королю Ліру у старшої доньки?
                     (погано, вона відняла у нього слуг.)
11. Як прийняла середуща донька батька?
                     (Звеліла йому жити із слугами на кухні)
12. Котра із дочок на старість Королю Ліру принесла потіху і радість?
                    (Наймолодша дочка, Корделія)


Тести для перевірки знання змісту  балади
«Король Лір і його дочки»
1.В якій країні жив Король Лір?
а) Франції;
б) Шотландії;
в) Англії.
2.Імя найстаршої дочки короля:
а) Корделія;
б) Регана;
в) Кандіда;
3. Яке запитання поставив король дочкам?
а) Як вони ділами докажуть свою любов до батька;
б)Чи згідні вони вийти заміж?
В) Як поділити між ними королівство?
4. Яку із дочок вигнав Лір і позбавив спадку:
а) Старшу;
б) Наймолодшу;
в) Середущу.
5. Як поділив батько-король  своє багатство?
а) Порівно розділив між дочками;
б) Поділив на дві частини;
в) Віддав старшій дочці.
6. У якій країні знайшла собі притулок найменша дочка?
а) Німеччині;
б) Англії;
в) Франції.
7. Як жилося Королю-батьку у старшої дочки?
а) Добре, у нього було усього вдосталь;
б) Погано,  у нього не було прислуги;
в) Його принижували, не давали їсти.
8. Як прийняли батька середуща дочка?
а) Обняла, привітала  виділила йому кращу кімнату і багато слуг;
б) Наказала жити на кухні з прислугою;
в) Вигнала зі свого палацу.
9. Що вирішив король згадавши про найменшу дочку?
а) Віднайти її і попросити прощення.
б) Дізнатися як вона живе?
в) Попросити їсти.
10. Як зустріла Корделія батька?
А) Вигнала із свого королівства;
Б) Привітно з радістю, любовю, прийняла батька;
В) Наказала жити з прислугою.
11. Чи повернув собі королівство Англії Лір?
А)Так;
Б) Ні;
В) Не повністю.
12. Яке велике горе переніс Король Лір на старості літ?
А) Смерть дружини;
Б) Смерть наймолодшої дочки;
В) Втрату корони.

Відповіді : 1-а, 3-а, 5-б, 7,-б, 9-а, 2-б, 4-б, 6-в, 8-б, 10-б, 11-а, 12-б.


Літературний диктант
Билина «Садко»
1.      У якому місті народився Cадко? (Новгороді)
2.      З якого дерева були зроблені гуслі героя? (явора)
3.      Хто вийшов із великої хвилі Ільмель-озера? (водяний)
4.      Про яку таємницю дізнався Садко? (як стати багатим або про  - рибу золоте-перо)
5.      Якою була сума закладу Садка з купцями? (сорок тисяч)
6.      Куди відправився Садко на сорока кораблях? (у заморські землі продавати товари)
7.      Що трапилось із кораблями Садка, коли він повертався додому?(вони зупинились посеред моря)
8.      З якого дерева був зроблений перший жереб Садка? (із дуба)
9.      Що взяв із собою Садко на дубовий пліт? (гуслі)
10.   Що запропонував морський цар гусляру? (грати на гуслях, розважати його гостей)
11.   Яке ім’я було у нареченої, яку вибрав Cадко у морського царя?(Чернавушка)
12.   Хто допоміг Садку повернутися додому? (Водяний)

Тести. Билина «Садко»
1. Садко жив у місті:
А) Києві;
Б) Чернігові;
В) Новгороді.
2. З якого дерева були зроблені гуслі Садка?
А) берези;
Б) явора;
В) верби.
3. Куди запрошували Садка-гусляра?
А) розважати бояр і купців;
Б) співати у хорі;
В) грати для простих селян.
4. Чому герой пішов до Ільмень-озера?
А) його перестали запрошувати на бенкети;
Б) він хотів наловити риби;
В) вирішив скупатися.
5. З ким зустрівся Садко біля озера?
А) русалкою;
Б) водяним з Ільмень-озера;
В) купцями Новгородськими.
6. Яку таємницю розповів Садку Водяний?
А) про дерево з якого зроблені гуслі;
Б) про русалку - наречену;
В) про рибу золоте-перо.
7. Хто допоміг гусляру-сироті виграти спір?
А) купці;
Б) морський цар;
В) Водяний із Ільмень-озера.
8. Із сироти-гусляра Садко став багатим:
А) боярином;
Б) купцем Новгородським;
В) знаменитим воєводою.
9. Який спір програв Садко?
А) що він найсильніший;
Б) що він дуже багатий і може скупити у всіх купців товари у Новгороді;
В) він заволодіє містом Новгородом.
10. Кого зачарував своєю грою на гуслях Садко?
А) багатого заморського царя;
Б) дочку купця Чернігівського;
В) морського царя.
11. Хто допоміг Садку вибратися із морських глибин?
А) русалка;
Б) Водяний;
В) Морський цар.
12. Кому належать слова: «Спи-відпочивай, ні про що не думай, як мені брат Водяний господар Ільмень-озера приказав, так і буде»:
А) молодій дружині-красуні;
Б) сестрі Водяного – Чернавушці;
В) морській царівні.
Відповіді : 1-в, 2-б, 3-а, 4-а, 5-б, 6-в, 7-в, 8-б, 9-б, 10-в, 11-б, 12-б.

Адам Міцкевич. Біографія.
Літературний диктант
1.      А.Міцкевич народився у … році. (1798р.)
2.      Батько поета був … (адвокатом)
3.      Міцкевич закінчив школу у … (1815р.)
4.      Майбутній поет навчався в університеті у місті … (Вільно)
5.      Навчаючись в університеті, Міцкевич вступає … (до таємних гуртків)
6.      У містечку Конво Адам Міцкевич працює … (вчителем)
7.      Що було покладено в основу написання балади «Світязь»? (народний переказ)
8.      У 1823 році поет був заарештований за … (участь у таємних гуртках)
9.      Свої твори Міцкевич присвятив … (рідному краю)
10.  Помер поет у … (1855 році)
11.  У якому місті на Україні є пам’ятник  А. Міцкевичу? (м. Львів)
12.  Коли почав писати балади А.Міцкевич? (коли працював у м.Конво учителем)

Адам Міцкевич «Світязь»
«Уважний читач»
1.        У якому краї відбуваються описані у баладі події?(Новогрудський)
2.        Які звуки можна почути опівночі з озера Світязь? (жіночий стогін,брязкання зброї, вигуки дикого бою)
3.        Хто вирішив розгадати таємницю, пов’язану з озером Світязь? (Пан із Плужин)
4.        Що велів зробити пан?(збудувати човни, зв’язати невід і пустити сіті в озеро)
5.        Хто прибув із Царина на розкриття таємниці? (Ксьондз)
6.        Кого впіймали рибалки? (жінку)
7.        Який вигляд мала дивна істота? (кучері білі, уста мов корали, сині очі)
8.        Що було на місці озера? (місто)
9.        Чиє військо оточило князя Мендога? (російське)
10.     Про що просить князь Мендог  князя Тугана? (про допомогу)
11.     Що бачила донька Тугана над містом? (Ангела)
12.    На які квіти перетворилися загиблі дівчата і жони? (білі купави)

РОЗДІЛ 2 «ІСТОРИЧНЕ МИНУЛЕ В ЛІТЕРАТУРІ»
                     Тести до роману В.Скотта «Айвенго»
1. Що намагалися зібрати докупи вірні слуги Седрика, щоб не потрапити під зливу:
а) отару овець;
б) стадо корів;
в) купу свиней?
2. Хто вказав пріорові Еймеру неправильний шлях до будинку Седрика:
а) Гурт;
б) пілігрим;
в) Вамба?
3. Що було написано на щиті у лицаря-переможця:
а) «борець за правду»;
б) «лицар без спадку»;
в) «найхоробріший воїн»?
4. Що вчинив Айвенго з чесно виграними кіньми і обладунками:
а) залишив їх собі;
б) дозволив їх викупити за мізерну ціну;
в) усе продав?
5. Що було призом на змаганнях у Ашбі серед йоменів:
а) срібна стріла з золотим кінцем;
б) мисливський ріг у срібній оправі і медальйон святого Губерта;
в) скульптура вершника?
6. Хто виявився найкращим лучником:
а) Чорний Лицар;
б) Гурт;
в) Локслі?
7. Хто забрав закривавленого Айвенго з поля бою:
а) Ровена зі слугами;
б) Ребекка з батьком;
в) принц Джон?
8. До чийого замку потрапили Седрик зі своїми супутниками:
а) Фрон де Бефа;
б) Бріана де Буагільбера;
в) принца Джона?
9. У кого переодягнувся Вамба, щоб врятувати з полону свого господаря:
а) у лицаря;
б) в охоронця;
в) в монаха?
10. Хто підпалив замок Фрон де Бефа:
а) Ребекка;
б) Ровена;
в) Ульріка?
11. Хто врятував Ребекку від смерті на вогнищі:
а) Ательстан;
б) Локслі;
в) Айвенго?
12. Як звали дружину Айвенго:
а) Ульріка;
б) Ребекка;
в) Ровена?
Відповіді:1-В; 2-В; 3-Б; 4-Б; 5-Б; 6-В; 7-Б; 8-А; 9-В; 10-В; 11-В; 12-В.

Літературний диктант до роману В.Скотта «Айвенго»
1. Який основний конфлікт епохи зображено у романі?
                                            (Боротьба англосаксів проти норманів)
2. З якої родини походив Айвенго?
                                           (Був сином англосакського феодала Седріка)
3. Чому батько вигнав Айвенго з дому?
           (Хотів одружити Ровену з Ательстаном,а вона кохала Айвенго)
4. Кому служив Айвенго?
                                         (Королю Річарду І)
5. Під яким імям вийшов Айвенго на перший турнір?
                                        (Позбавлений  Спадщини)
6. Кого із жінок Айвенго обрав королевою турніру?
                            (Ровену)
7. Чому з Ребекки під час суду зняли всі прикраси?
                            (Боялися,що там можуть бути амулети)
8. Чому Бріан де Буагільбер обвинуватив Ребекку у чаклунстві?
                            (Бо вона відмовила йому у коханні)
9. Хто міг врятувати Ребекку від страти?
                (Лицар, який погодиться битися з Бріаном де  Буагільбером)
10.Чому Ребекка прийшла до Ровени?
                           (Подякувати за те, що Айвенго її врятував)
11.Чому Ребекка не подякувала самому Айвенго?
                            (Бо вона його любила)
12.Чому вирішила присвятити своє життя Ребекка?
                            (Служінню людям)       

Робота в групах
Знайомство з героями роману
Учні формують групи і дають відповіді на запитання, що їм ставить той чи інший персонаж.
 І група       
 Бріан де Буагільбер  
1.Чому у творі мене називають храмовником?
2.Розкажіть про орден, до якого я належу.
3.Коли я вперше з
являюся на сторінках роману?
4.З ким я приїхав до Седрика Сакса?
5.Про що побився об заклад з абатом Еймером?
6.Доведіть, що я загинув від Божої руки.

ІІ група
Фрон де Беф
 1.Чому я погодився сховати у своєму замку полонених де Борсі?     
 2. Що ви знаєте про моє минуле?
 3. Як я ставився до своєї челяді, як вона сприймала мене?
 4. Які позитивні риси мені притаманні?
 5.Чому Ульріка вирішили спалити мене у своєму
 замку?



 ІІІ група
Седрик Сакс
 1. Яким є мій стиль життя?Чому я його дотримуюсь?
 2. Як я ставлюся до норманів?
 3. Чому розмовляю лише рідною мовою?                  
 4. Що я символізую у творі?
 5. Чому я позбавив спадку свого сина?

 ІV група
 Король Річард І
 1. Я реальна чи вигадана особа?
 2. Під яким іменем я з
являюся у творі вперше?
 3. Чому я вирішив допомогти на турнірі Айвенго?
 4. Як я ставлюся до простих людей?
 5. Яку роль відіграв я у сцені штурму замку?

V група
 Айвенго
 1. Коли ви вперше познайомилися зі мною?
 2. Як я поводжуся в домі Седрика Сакса?
 3. Чому я вирішив допомогти врятуватися євреєві
 Ісааку?
 4. Чи став я переможцем першого дня турніру?
 5. Чому я обрав королевою турніру леді Ребекку?

“Впізнай героя”
1. “…Довге русяве волосся спадало на  плечі; сивина ледь пробивалася, дарма, що йому йшов шістдесятий рік.”
                                                                   (Седрик Сакс)
2. “…Крім масивного золотого персня, ознаки його сану, він носив ще багато каблучок, хоча це й заборонялося чернечим статутом; його взуття було з найтоншого іспанського сап’яну, борода коротко підстрижена, а поголене тім’я вкривала червона шапочка з багатим шитвом.”                                                                (Абат Еймер)
3. “…Але хоч одне втішає,
що після нашої смерті інші будуть такими ж нещасними, якими були ми. Ну, прощай, єврейко! Моє прядиво допрядене, а твоє лише починається…”            (Ульріка Ребеці)
4.
…Прощавай, хазяїне, будь милостивіший до Гурта і зглянься над його собакою, а мій ковпак повісь на стіну в Ротервудові в память про те, що я віддав своє життя за життя хазяїна, як і належить вірному…дурневі.                                          (Вамбо)
5.
Адже бій - наш хліб насущний, дим битви - те повітря, яким ми дихаємо. Ми не хочемо жити інакше,як оповиті ореолом перемоги і слави! Таким є, мій друже, закон лицарства, ми поєднані клятвою, яка зобов’язує нас підкорятися їм, і жертвуємо заради них усім найдорожчим.”                                                 (Айвенго)
6. “…Старий, високий на зріст і худий,
він на кожному кроці відвішував смиренні поклони. Риси обличчя були правильними; орлиний ніс, розумні чорні очі, високе чоло, вкрите дрібними зморшками, довге сиве волосся та борода. На ньому були великі чоботи, оторочені хутром, і широкий шкіряний пояс, за який був заткнутий невеликий ніж і коробка з письмовим приладдям. ”
                                                                           (Єврей Ісаак)
7. “Та хіба цей лицар не такий самий обездолений злидар, як і ми?
Хіба він не здобуває собі хліб насущний гострим мечем? І чи не він оголосив Бріана де Буагільбера своїм смертельним ворогом?”
                                                                           (Локслі про Айвенго)
8.
…Лицар у чорному обладунку, верхи на вороному коні, такому ж міцному й могутньому, як і сам вершник. У цього лицаря на щиті не було жодного девізу, і він досі майже не брав участі в битві.
                                                                          (Чорний Лінтюх)
9. “Слава, друже мій, слава! Вона позолотить нашу могилу, увіковічить наше ім
’я в устах нащадків.”    (Айвенго)
10. “…Він був блідий як смерть, і видно було, що не спав кілька ночей поспіль. Постава його була велична і гордовита, проте,
вдивляючись пильніше в його похмуре обличчя, люди бачили в ньому щось таке, що змушувало їх відвертатися.”                          (Бріан де Буагільбер)
11.
…А мій батько! О мій батько! Погана ж я донька у тебе, коли забула про твої сивини, задивившись на золотаві кучері юності!
                                                                            (Ребекка)
12.
…Англія - ще не весь світ. Є інші країни, де ми можемо жити, і там я знайду простір для свого честолюбства. І ти будеш царицею, Реббеко!
                                                                            (Бріан де Буагільбер)




«Впізнай поезію та назви автора»

  1. «Вони співали: - О, забудь, що так боліли рани,
Яка ж веде солодка путь на ті небесні поляни»
(К.І.Галчинський «Пісня про солдатів з Вестерплятте»)
     2. «Відігрілись ми ледве-ледве,
          Раптом наказ: «Виступати, вперед!»
          Знову поряд в вогкій шинелі
          Світлокосий іде солдат»
                                       (Ю.Друніна «Зінка»)
    3. «Наші матері плачуть і ровесниці мовчки сумують.
          Ми не знали любові, не зазнали щастя ремесел…»
(С.Гудзенко «Нас не треба жаліти»)
    4. «А хто з нас занедужає чи змориться
          І, лігши навзнак, гляне в небесну блакить
         Побачить лиш одне-як зграя чорна кружить,
         Хоча і не спускається в цю ж мить.»
                                       (І.Вайсглас «Круки»)
   5. «Я і забув: під Веймаром був він,
         Лиш пам’ятаю: там палили людей у вогні…»
(А.Маргул-Шпербер «Про назву концтабору Бухенвальд»)
    6. «У тебе є друзі, коханий,
          У мене-лише вона одна.»
                                     (Ю.Друніна «Зінка»)

Юлія Друніна «Зінка»
                                   Літературний диктант
1. Юлія Друніна народилася в сімї … (вчителя)
2. Скільки років було поетесі, коли вона пішла на фронт?                     
                                                                (17)
3. Доберіть антоніми до слова «війна»                                                
                                                                (мир, спокій)
4. Доберіть синоніми до слова «жінка»                                   
                                                                (дочка, мати, кохана)
5. Кому присвячена поезія «Зінка»?                  
                                                   (однополчанці Зіні Самсоновій)
6. У формі чого побудований твір?
                                                    (Діалог змінюється монологом)
7. У кого з ліричних героїнь є друзі, коханий?              (У Юлі)
8. Хто чекає з війни Зіну?                                                                 (мама)
9. Як склалась доля дівчат?
                         (Зінка загинула на полі бою; Юля залишилась жива)
10. Продовжіть фразу «Ми не чекали посмертної слави, ми хотіли зі славою …»                                                                                  (жить)
11. Символом чого є запалена свічка біля образа?
                                                                               (символом віри, надії)
12. Що забирає війна у людей?
                                                  (найдорожче: дітей, рідних, близьких).

РОЗДІЛ 3 «ДУХОВНЕ ВИПРОБУВАННЯ ЛЮДИНИ»
Джозеф Редьярд Кіплінг
«Незакінчене речення»
1. Д.Р.Кіплінг народився у …
                            (1865р)
2. У п’ятирічному віці його відправляють до …
(Англії)
3. У жовтні 1882 року Редьярд приїздить до …
(Індії)
4. У 1907 році  Кіплінг став першим англійцем,якому за літературну творчість присуджено …
(Нобелівську премію)
5. У 1915 році на фронті загинув старший син письменника, якому свого часу був присвячений вірш …
(«Якщо»)
6. Кіплінг написав баладу про зіткнення двох цивілізацій. Це…
(«Балада про Схід і Захід»)

Джозеф Редьярд Кіплінг
«Якщо»
«Віднови текст»                                                                                                                        (2 вправи оцінюються 12 балами)
1. «Якщо впаде все, чим ти жив і знову
Зумієш все …»
                                (почати і звести)
2. «Усе згоріло, вигасло – ти лишилась
          …  - встоять в боротьбі»
(одна лиш воля)
3.  «Як вистоїш … -
 Упали духом і тебе клянуть» (коли всі проти тебе)
4. «Тоді …,  сину,
    І більше: ти – Людина,  сину мій»
                              (весь світ тобі належить)

Гра
«Так – ні»
1.      Вірш «Якщо» Кіплінг присвятив своєму другу
2.      Є тільки один переклад українською мовою вірша Кіплінга
3.      Василь Стус зробив переклад вірша «Якщо»
4.      У вірші «Якщо» поет використав анафору
5.      Вірш був написаний у 1901 році
6.      Поезія «Якщо»  є настановою людині
7.      Ідея вірша – це уславлення сильної особистості.
8.      Вірш написаний у формі листа до сина, у формі  звертання.

Джозеф Редьярд Кіплінг «Балада про Схід і Захід»
Перевір свої знання
1.        Яка фраза з балади стала крилатим виразом?
(Схід це Схід, Захід це Захід)
2.        Хто головні герої балади?
                                                                        (Камал, син полка)
3.        Які слова виступають антитезою вислову
       «Захід є Захід, а Схід є Схід, і їм не зійтися вдвох?»
  (Та Сходу і Заходу вже нема, границь нема поготів,
  Як сильні стають лицем у лице, хоч вони із різних світів)
4. Яку композицію має балада?
          (Кільцеву, рядки, наведені вище, повторюються в кінці твору)
4.        Назвіть представників двох цивілізацій Заходу і Сходу?
                                                   (Захід – син полка Схід – Камал)
5.        Як  Кіплінг у баладі показав зіткнення двох ворогів –        представників різних цивілізацій?
    (Сутичка двох рівних противників, двох вовків із різних зграй)
6.        Чому автор у баладі порівнює воїна з вовком?
             (Це сягає своїм корінням індоєвропейської міфології)
7.        Які традиції змальовує у баладі Кіплінг?
(Поєднує Західну і Східну традиції)
8.      Через що син полковника та розсердився на Камала?
             (Камал втік до кордону  й забрав кобилу полковника)
9.         Які художні засоби використав автор у баладі?
Наведіть приклад.
10.   Як син полковника переконав Камала мирно розійтися?
(Верни мені кобилу батька й тоді мирно розстанемось ми)
11.     Який «дар за дар» отримав син полковника від Камала?
                                                                                  (Свого сина)

Джеймс Олдрідж «Останній дюйм».
Виправ помилки
1.        Деві розумів, що мати ним цікавиться, а батько дуже любить з ним розмовляти.
2.        Коли літак піднявся у небо Бен зовсім не жалкував, що взяв із собою сина.
3.        Всі знали, куди полетіли  Бен і Деві.
4.        Бен заспокоїв Деві  у тому, що їх знайдуть прикордонники.
5.        Бен опустився із принадою з конини під воду, але акул довго не було видно.
6.        Бен зовсім не боявся акул.
7.        Акула – кішка кинулася на Бена, бо він вдарив її кіноапаратом.
8.        Деві, коли  побачив пораненого  батька, втратив свідомість.
9.        На останньому дюймі, що відділяв їх від землі, Бен став дуже спокійним.
10.      Єгипетські лікарі врятували  Бену поранені руки.
11.      Деві докоряв батькові за безглуздий політ.
12.      Бен пообіцяв Деві, що більше ніколи не повернеться на острів.
Джеймс Олдрідж «Останній дюйм»
Літературна гра  «Чи уважний ви читач»
(Вибери вірну відповідь з правої колонки)

1.Бену було років                                       1. «Остер»
2.Ім’я сина Бена                                         2. Дванадцять
3. Назва бухти                                            3. Рука
4. Назва літака батька                                4. Деві
5. Принада для акул                                   5.  Десять
6. Поранена частина тіла Бена                  6. 2,5 см.
7. Деві  ввімкнув                                         7. Акваланг
8. Аеродром країни, де приземлив            8. Іран
     літак Деві
9.Дюйм – це                                                 9. 1 см.
10.Предмет, з яким Бен занурився            10. Нога
       під воду 
11. Показник швидкості літака                  11.М’ясо
12. По ньому визначають курс польоту    12 Каїр
                                                                       13 Стартер
                                                                       14 Риба
                                                                                   15. Компас
                                                                       16. Спідометр
Гра «Не на своєму місці»
(Поставте пункти плану оповідання «Останній дюйм» у послідовності)
              Невірно                                                Вірно
1.      Підводна зйомка                        1. Політ на узбережжя
2.      Політ на узбережжя                   2.Батько  і син у літаку
3.      Тяжке поранення                       3. Підводна зйомка                                              
4.      Повернення додому                   4. Тяжке поранення                                              
5.      Батько  і син у літаку                 5.  Випробування Деві
                                                   в екстремальній ситуації  
6.      Випробування Деві                   6. Повернення додому
екстремальній ситуації

Літературна гра
«Відтвори події»
(Продовжити цитату з оповідання своєю розповіддю)
1.        «А хто – небудь , знає, що ми тут? – спитав Деві спітнілого від сну батька, коли той знову збирався спуститися під воду…»
2.        «Підвівши очі,Ґ він побачив, що вороже настроєна акула – кішка пливе просто на нього…»
3.         «Довго вибиралися вони по схилу – Деві тягнув, а Бен відштовхувався п’ятами , на мить втрачаючи свідомість і знову вертаючись до тями...»
4.         « - Не спускай   з очей аеродрому! – крикнув Бен крізь напад болю.-  Стеж за ним! Не спускай з очей!…»
5.         «На останньому дюймі ,що відділяв їх від землі, Бен усе – таки втратив самовладання. Його огорнув страх, ним оволоділа смерть, і він не міг більше ні говорити, ні кричати, ні плакати…»




РОЗДІЛ 4 «ДРУЖБА І КОХАННЯ»
Олександр Грін.   Біографія.
Літературний диктант
1. Справжнє прізвище Олександра Гріна?
                                        (Олександр Степанович  Гріневський)
2. Де народився Олександр Грін?
                     (В’ятській губернії. Росія)
3. Що приносило найбільшу радість майбутньому письменникові у дитинстві?
 (читання книг)
4. Твори яких письменників найбільше йому подобались?
(Жуля Верна, Е. По, Майна Ріда, Дж. Свіфта, Джека Лондона)
5. у якому році Олександр Грін починає друкувати свої твори?
                                                   (1906)
6. У яке місто України переїхав 16-річний Олександр?
                                              (Одеса)
7. Ким мріяв стати Олександр Грін?
                                              (моряком)
8. Ким працював, коли залишив морську справу?
                                         (лісорубом, золотошукачем на Уралі)
9. За що потрапив до в’язниці?
                      (за революційну агітацію)
10. Коли і де помер Олександр Грін?
                     (1932 р. у м. Старий Крим)
11. В яких містах України є музеї письменника?
                                (Херсон, Феодосія, Старий Крим)
12. Назвіть найвідоміші твори, які належать перу Олександра Гріна.

Олександр Грін «Пурпурові вітрила»
«Упізнай героя за реплікою»
1. «Перемога на твоєму боці, шельмо.»
                                                                   (Капітан Гоп)
2. «Дякую. Ви були добрим товаришем. Ну, прощавай, старий товаришу.»
                                                                 (Грей)
3. «Це, певне, «Корабельна Ассоль», ніхто інший. Вона недоумкувата.»                                      (Хін Меннерс)
4. «Він бреше. Його батько теж брехав, брехала й мати. Така порода.»
(Вугляр)
5. «Люб’язний капітане, не зрозуміти цього може тільки глухий.»
(Летіка)
6. «Чого ти став, як пень? Бачиш, мене відносить; кинь причал!»
(Меннерс)
7. «…хіба вони вміють любити? Треба вміти любити, а цього вони не можуть.»
(Лонгрен)
8. «Я люблю казки і пісні… Але у вас не розповідають казок. У вас не співають пісень».
                                                                    (Егль)
9. «Ах ти так, капітане! Тоді я тебе посаджу назад у кошик.»
(Ассоль)
10. «За тих, що плавають, мандрують, хворіють, страдають і перебувають у польоті і хлопчикові моєму…»
                                                                  (Мати Грея Ліліан)
11. «Дай, хазяїне, покурити бідній людині.»
                                                                   (Жебрак)
12. «Ви мене зворушили. Піду я вниз і попрошу пробачень в Нікса, якого я вчора лаяв за втоплене відро.»
(Пантен)

Олександр Грін «Пурпурові вітрила». Уважний читач.
1.Назва судна, на якому плавав Лонґрен?
а) «Пілігрим»;
б) «Оріон»;
в) «Вальдек».
2. Чим заробляв Лонґрен на життя, коли звільнився зі служби?
а) робив кораблики;
б) ловив рибу;
в) малював картини.
3. Кого зустріла Ассоль ідучи до міста?
а) знаменитого художника;
б) батькового товариша;
в) відомого збирача казок, легенд, пісень, переказів.
4. Що надихнуло Егля на створення дивовижної казки, «яка розквітне в Каперні»?
а) давня легенда;
б) кораблик з пурпуровими вітрилами;
в) йому приснився дивний сон.
5. Чому діти стали проганяти Ассоль?
а) її батька звинуватили у смерті Меннерса;
б) Ассоль важко захворіла;
в) сімя Ассоль була надто бідною.
6. Як картина у бібліотеці вплинула на подальшу долю Грея?
а) він вирішив стати моряком;
б) він вирішив намалювати море;
в) він вирішив стати корабельним лікарем.
7. У чому, на думку Грея, полягає істина?
а) робити чудеса своїми руками;
б) у читанні книг;
в) у розмові з друзями.
8. З якою душею народився Грей?
а) з чистою душею;
б) з щирою душею;
в) з живою душею.
9. Греїв корабель мав назву?
а) «Мрія»;
б) «Секрет»;
в) «Ассоль».
10. Як відреагували мешканці Каперни на появу корабля з пурпуровими вітрилами?
а) байдуже спостерігали побачене;
б) тікали в різні боки;
в) щодуху мчали до берега хто в чому був.
11. Щастя сиділо в Ассоль:
а) співучою пташкою;
б) пухнастим кошеням;
в) сонячним промінчиком.
12. Що спільного у рисах характеру Ассоль і Грея?
а) вони обоє вірили в диво;
б) вони любили мандрувати;
в) вони з повагою ставилися до літніх людей.

Відповіді: 1 – б; 2 – а; 3 – в; 4 – б; 5 – а; 6 – а; 7 – а; 8 – в; 9 – б; 10 – в; 11 – б; 12 – а.
«Географія» життя Шолом-Алейхема
Літературний диктант
1. Шолом-Алейхем є представником…(єврейського) народу.
2. Народився майбутній письменник у…
                                                    (м. Переяслав на Полтавщині).
3. Дитячі роки Шолома минули у містечку…     (Воронькові.)
4. Після закінчення початкової релігійної школи продовжив навчання…                            (в російському повітовому училищі).
5. Після одруження проживав у місті…              (Біла Церква).
6. У 1895 – 1905 рр. жив у… (Києві), де займався торгівельними справами.
7. Після єврейських погромів у Києві в жовтні 1905 р. переїхав до…                                                              (Львова)
8. Останні роки життя провів у країнах… (Італії і Швейцарії).
9. Найкращим містом «красенем красенів» Шолом-Алейхем вважав…                                                              (Київ)
10. Більшість подій, про які пише автор, відбуваються в…
                                                                         (Україні)
11. Шолом-Алейхем помер в місті…           (Нью-Йорк).
12. «Шолом-Алейхем» з єврейської означає… («Мир вам»).
                                                                                                                                     
Шолом-Алейхем «Пісня пісень»
Закінчи речення
1. Я довго чекав, коли нарешті прийде любе свято…(пасхи).
2. Бузя має таку звичку: весела, весела, а потім раптом сяде в куток і…                   (тихо заплаче).
3. Знятися з Бузею за допомогою кабали у височінь, до хмар і вище хмар, і полетіти ген-ген далеко за океан – це була одна з моїх…(улюблених мрій).
4. Адже карлики з натури дуже добрі людці. Живляться вони тільки… (цукерками і мигдалевим молоком).
5. Уже третій раз мати кличе мене, щоб я пішов з татом до…(синагоги).
6. Всі казки вона любить, тільки не про …(царівну).
7. Але мені здається, що вона говорить до мене мовою… («Пісні пісень»).
8. Бог дасть, у суботу після зелених свят справимо…(весілля).
9. Я порушив його завіти. Не хотів іти його шляхами. Пішов своєю дорогою – подався…(вчитися).
10. Батько такий самий, як був. Тільки в його срібній бороді трохи побільшало…(срібла ).
11. Ніхто не має таких гарних білих рук, як…(моя мати)!
12. Початок – найгірший початок – кращий, ніж кращий…(кінець).

О. Пушкін. Біографія.
Доповніть речення
1.О.С.Пушкін народився у … році(1799)
2.Дитинство поета пройшло у… (Москві та Захаровому)
3.Першим яскравим враженням від російських казок О.Пушкін завдячував… (Бабусі Марії Олександрівні та Орині Родіонівні).
4.У 12 річному віці О.Пушкіна віддали на навчання до… (Царськосельського ліцею)
5.Юний ліцеїст О.Пушкін вільно володів французькою мовою, тому його називали… (Француз)
6.Вірші поет почав писати у… (Ліцеї)
7.В період свого південного заслання О.Пушкін побував у … (Києві)
8.В Україні О.Пушкіна перекладали… (П.Грабовський, М.Старицький, І.Франко, М.Рильський)
9.Творчість О.Пушкіна любив і знав український поет… (Т.Шевченко)
10.Назвіть відомі вам поезії О.Пушкіна, в яких звучить уславлення дружби та вірності…(“19 жовтня 1825 року”, “До Чаадаєва”,” І.І. Пущіну”)
11.Крім віршів О.Пушкін писав… (Казки, поеми, повісті, роман у віршах)
12.Причиною смерті О.Пушкіна стала… (Дуель з Дантесом)

О.Пушкін “19 жовтня 1825 року”
Літературний диктант
1.Де було написано вірш? (В Михайловському)
2.Якій події присвячений вірш? (З приводу річниці відкриття
Царськосельського ліцею)
3.Чому вірш починається з опису осіннього пейзажу? (Відкриття ліцею відбулося восени в жовтні місяці)
4.Який настрій вірша? (Сумний )
5.Якими почуттями просякнутий вірш? (ніжністю, любов’ю до друзів)
6.Чому ліричний герой не може бути присутній на зустрічі ліцеїстів?
(Звістка про заслання В Михайлівське)
7.Які слова можна вважати гімном “ліцейському братству”?
                                                           (“Друзья мои, прекрасен наш союз”)
8.Кому ліричний герой висловлює особливу подяку?
                                                         (Царю, за те, що заснував ліцей)
9. Про кого згадує автор у вірші?
                                 (Про друзів, про те, що деяких вже немає в живих)
10.Назвіть ліцейських друзів О.Пушкіна?
                 (І.Пущін, Горчаков, А.Дельвіг, В.Кюхельбекер, Ф. Матюшкін)
11.Що значить для поета дружба і друзі?
    (Ліцейне братство є вищий ідеал, який поет зберігає в своєму серці)
12.Визначте тему вірша?                          Уславлення дружби і вірності)

Роберт Бернс. Біографія.
 Доповніть речення
1.Вальтер Скотт назвав Роберта Бернса”незвичайна людина” або…(геніальний поет Шотландії)
2.Як поет Р.Бернс формувався під впливом двох національних культур…(шотланської та англійської)
3.Поет народився в… (Шотландії, в сім’ї фермера)
4.Перший вірш поета про світле юнацьке кохання називався…(“Надзвичайна Неллі”)
5.Роберт Бернс був вимушений працювати на запропонованій йому посаді…(акцизного чиновника)
6.Велику роль у творчості поета відігравала любов до…(людей і їх праці)
7.Багато віршів Бернса написані на мотиви…(народних пісень)
8.Бернс помер у віці…(37років)
9.День народження поета став для шотланців…(національним святом)
10.Сюжети для своїх поезій поет брав в основному з…(народного життя і природи).

Генріх Гейне. Біографія.
“Дай відповіді на запитання”
1.Де і коли народився Генріх Гейне?(в Дюссердольфі 1764р.)
2.Де отримав початкове виховання?(в місцевому католицькому ліцеї)
3.Ким мріяли бачити свого сина батьки?(купцем)
4.Де навчається Гейне у 1819році?(в Боннському університеті)
5.Лекції якого філософа мали великий вплив на поета?(Гегеля)
6. Яка збірка зробила поета відомим у поетичних колах?(“Ліричне інтермецо”)
7.У якому році Гейне отримує диплом доктора права?(1825р.)
8.Який твір приносить Г. Гейне широку популярність?(“Подорож в Гарц”)
9.Як називаться остання збірка віршів поета?(“Романсеро”)
10.Коли зявився перший переклад віршів Гейне?(1853р. ще за життя поета)
11.Чому 1848рік стає для поета важким?(Хвороба приковує Гейне до постелі)
12.Коли помер і де похований Генріх Гейне?(21 лютого 1856 року, на Монмартському цвинтарі)

Вірші зарубіжних поетів про дружбу і кохання
Р. Бернс “Любов”, Г. Гейне “Коли настав чудовий май…”,
 К. Симонов “Жди меня”
Робота в групах з текстом віршів
1 Група
1.Кому присвячений вірш К. Симонова “Жди меня”?
2.Назвіть ключове слово вірша?
3.Поясніть значення словосполучень “ жёлтые дожди” , “снега метут” , “ когда жара” , “писем не прийдет.”
4.Чому поет звертається  з таким палким почуттям “ только очень жди”?
5.Сформулюйте головну думку вірша словами з тексту.
6.Чому цей вірш став близьким кожному солдату?
2 Група
1.Кому присвячений вірш Р. Бернса “Любов”?
2.Що оспівує ліричний герой?
3.Що найбільше цінує ліричний герой у дівчині?
4.За що полюбив  ліричний герой кохану?
5.Розкрийте значення слів “Та краща всіх вона сто крат”.
6.Що стверджує своїм віршем Р. Бернс?
3 Група
1.Коли побачила світ збірка “Книга пісень” Г.Гейне?
2.До якого циклу належить вірш “Коли настав чудовий май” Г.Гейне?
3.Прокоментуйте перші рядки вірша?
4.Який стан ліричного героя описує поет?
5.Які засоби виразності використані у вірші?
6.Сформулюйте головну думку вірша.

       РОЗДІЛ 5. ЛІТЕРАТУРНИЙ ДЕТЕКТИВ
Артур Конан Дойл «Пістрява стрічка».
         Робота в групах з текстом оповідання
         І група
1. Знайдіть і зачитайте портрет героїні. Про що він може розповісти уважному читачеві?
2. Про що повідомила Хелен детективу Холмсу і доктору Ватсону про свого  вітчима?
3.За яких дивних обставин померла сестра Хелен?
4.З яким проханням звернулася до детектива дівчина і про що вони домовилися?
5.Хто того ж  ранку відвідав Холмса і чим завершилася ця зустріч? Чи підтвердив цей візит слова Хелен?

ІІ група
1. Що з’ясував   Шерлок Холмс у юристів? Чому лікар Ройлотт не був зацікавлений в одруженні своїх падчерок?
2. Зачитайте опис будинку лікаря Ройлотта. Що було підозріло в ремонті одного крила будинку і повній занедбаності другого крила?
3. Що привернуло увагу детектива в кімнатах дівчини та її вітчима?
4. Для чого, на вашу думку, автор дає доволі докладний опис інтер’єра?
5. Яка важлива подія сталася в домі лікаря Ройлотта тієї ночі?
6. Яка доля могла спіткати Хелен , якби вона не зважилась звернутись по допомогу?

ІІІ група
1. Що розповів Холмс про свої спостереження і умовиводи?
2. Дайте характеристику образу Шерлока Холмса. Які риси його вдачі та які уподобання є, на вашу думку дивними для детектива?
3. Порівняйте особливості розгортання подій і розв’язання проблеми у творах Едгара По та Конан Дойла. Для кого з цих авторів характерним є неймовірний збіг обставин, а для кого – дослідження фактів, на основі яких будується гіпотеза?
4. Доведіть, що оповідання Артура Конан Дойла «Спілка рудих»і «Пістрява стрічка» належить до детективної літератури.
5. Поясніть,  що таке цикл літературних творів. Чи всі твори одного письменника можуть становити цикл? Доведіть, що твори Артура Конан Дойла про Шерлока Холмса є детективним циклом.
6. Хто допомагає детективу?

Робота в групах з тестом оповідання «Спілка рудих»
І група
1. Прочитайте опис портрета джентльмена, який прийшов до Холмса. Як цей портрет характеризує героя?
2. Що помітив Шерлок Холмс у зовнішності Вілсона?
3. Як детектив дізнався про минуле відвідувача?
4. Хто такий Вілсон і яка дивна пригода сталася з ним?
5. Що героям твору видалося дивним у всій цій пригоді?

ІІ група
1. Розкажіть, яким чином Холмс досліджував місцевість поблизу контори позичкової каси та вивчав зовнішність помічника Вілсона.
2. Яким чином були затримані злочинці? Ким вони виявилися?
3. З якою метою Джон Клей наймався на роботу до Вілсона?
4. Для кого і для чого була вигадана Cпілка  рудих?
5. Як злочинці використали у своїх цілях фінансову скруту простакуватого лихваря?

ІІІ група
1. Що, на вашу думку, повинно було насторожити Вілсона в поведінці Джона Клея та його поплічника?
2. Як Шерлок Холмс пояснив розгадку дивних подій, пов’язаних зі Спілкою рудих і свої дії під час розслідування?
3. Доведіть, що він одразу відчув, де треба шукати злочинця.
4. Назвіть головних героїв детективного циклу Конан Дойла.
5. На прикладі оповідання «Спілка рудих» поясніть, у чому полягає сутність дедуктивного методу Шерлока Холмса.

Артур Конан Дойл «Пригоди Шерлока Холмса»
Досьє Шерлока Холмса
Завдання: заповнивши «Досьє Шерлока Холмса», охарактеризувати образ класичного детектива.
1.Прізвище, ім’я …                                                       (Холмс, Шерлок)
2.Дата, місце народження…
(1887, повість «Етюд у багряних тонах»)
3. Адреса…                  (Лондон, Бейкер-стріт, №221 Велика Британія)
4. Портрет…                 (Височезний, худорлявий, з орлиним профілем,     пронизливим поглядом, він умів майстерно перевтілюватися. . .)
5. Рід занять…
                                    (детектив-любитель, герой детективних   оповідань та повістей, зокрема, «Спілка рудих», «Голубий карбункул», «Пістрява  стрічка», «Собака Баскервілів»)
6. Творець образу Шерлока Холмса…
              (сер Артур Конан Дойл, англійський письменник ХІХ ст.)
7. Прототип детектива…                       (професор медицини Беллс)
8. Захоплення…
                                     (розкриття злочинів, спорт (бокс), музика (гра на скрипці), філософія, література, природничі науки)
9. Яким принципом керувався Шерлок Холмс у своїй роботі?    (він працював з любовю до мистецтва, а не заради грошей, ніколи не брався до  розслідування, якщо справа не обіцяла чогось надзвичайного)
10. Як поводить себе Шерлок Холмс під час розслідування? (досить помірковано, не   поспішає, шукає переконливі докази, логічно мислить)
11.Риси вдачі Шерлока Холмса
(розумний, інтелігентний, з добре розвиненим    
 логічним мисленням, професіонал у своїй справі)
12. Коротко про справи детектива, шо запамяталися найбільше…

Тести для перевірки знання оповідання  Е. По «Золотий жук»

1.Дія твору відбувається:
                а) поблизу міста Дартмур;
       б) на Саллівеновому острові;
       в) поблизу Лондона.
2.Яку освіту мав Легран?
       а) вищу;
       б) добру і надзвичайно сильний розум;
       в) був невігласом.
3.У мандрах Леграна  супроводив:
        а) чорношкірий чоловік;
        б) бульдог;
        в) лікар.
4.Укажіть причину, яка змусила головного героя жити самітником на  острові?
        а) пристрасть до незайманої природи;
        б) зубожіння;
        в) необхідність переховуватися через порушення закону.
 5.Яке непорозуміння сталося через лівшу Юпітера?
        а) заблудились;
        б) переплутав праве око з лівим;
        в) проминули потрібну зупинку.
6.Що друзі знайшли у розкопаному сховку?
        а) незмірний скарб;
        б) довгасту дерев’яну скриню;
        в) зброю.
7.Як Легран знайшов вказану у пергаменті місцевість?
        а) здогадався;
        б) розшифрував текст пірата Кіда; 
        в) за допомогою випадкового збігу обставин.
8.Про що уві сні бурмотів маса Вілл?
        а) про золото;
        б) про жука;
        в) про несподівану поїздку.
9.Що купив Юпітер у місті?
        а) фрукти і овочі;
        б) косу і три лопати;
        в) автомобіль.
10.З якою метою Легран місяць по тому викликав  свого друга?
        а) щоб допоміг знайти скарб;
        б) для розгадування головоломок;
        в) щоб  розкопати і перенести скарб.
11.Що вразило друзів у малюнку жука?
        а) нерозгадана таємниця;
        б) спостережливість Юпітера;
        в) подібність жука формою до черепа на звороті пергаменту.
12.Твір Едгара По «Золотий жук» належить до жанру:
        а) оповідання;
        б) роман;
        в) балада.
Відповіді:
1-Б ;  2- Б ; 3- А ;  4-Б ; 5-Б; 6-А ; 7-А; 8-А ; 9-Б ; 10-В ; 11-В ; 12-А.
РОЗДІЛ 6 «СВІТОВА НОВЕЛА»
О.Генрі "Останній листок"
Тест
1.Що мріяла намалювати Джонсі?
а) Статую Свободи;
б) Неаполітанську затоку;
в) потрет Сью.
2. Що лічила Джонсі?
а) листки на плющі;
б) листки на клені;
в) листки на дикому винограді.
3. Чому Джонсі чекала, коли впаде останній листок?
а) дівчина вважала, що тоді і вона помре;
б) дівчина хотіла швидше побачити зиму;
в) дівчина хотіла вирубати рослину.
4. Ким був старий Берман?
а) музикантом;
б) художником;
в) письменником
5. Пригадайте, про що розповідається у фіналі твору?
а) Берман приходить у гості до дівчат;
б)  Джонсі одужала, а Берман помер;
в)  Джонсі померла, а Берман важко захворів.
6. Чому Сью говорила Джонсі неправду про одужання?
а) їй байдужа доля подруги;
б) щоб підтримати дух дівчини;
в) так наказав говорити лікар.
7. З чим порівнює автор Джонсі?
а) з поваленим деревом;
б) із зірваною квіткою;
в) з поваленою статуєю.
8. Що поєднувало Сью і Джонсі?
а) їхні погляди;
б)  спільні родичі;
в) спільні гроші;
9. Вкажіть, на кого з видатних художників був схожий Берман?
а) на Леонардо да Вінчі;
б) на Мікеланджело Буанаротті;
в) на Рембрандта.
10. Як автор називає хворобу?
а) Містер Пневмонія;
б) Містер Грип;
в) Містер Ангіна.
11. Які шанси на одужання були у Джонсі за словами лікаря?
а) жодних шансів вижити;
б) один із десяти, якщо дівчина вживатиме необхідні ліки;
в)  один із десяти, але вона повинна хотіти жити.
12. Найкращим шедевром Бермана був:
а) портрет Джонсі;
б) листок плюща, намальований на стіні будинку;
в) портрет Сью.
Відповіді: 1-б; 2-а; 3-а; 4-в; 5-б; 6-б; 7-в; 8-а; 9-б; 10-а; 11-в; 12-б.

Робота в групах з текстом новели
І група
1. Зверніть увагу на опис "колонії". Про що він свідчить?
2. Які художні деталі свідчать про бідність мешканців? Які – про їхній оптимізм? Заради чого вони полишили свої домівки?
3. Чому подружилися Сью і Джонсі? Про що свідчить схожість їхніх поглядів на мистецтво, моду і салат?
4. З яким настроєм говорить письменник про своїх героїв?
ІІ група
1. Чому хворобу називають "містером Пневмонією"?
2. Яким ви уявляєте "містера Пневмонію"? Чому він напосівся на Джонсі?
3. Чому вона вирішила,що вже ніколи не одужає? Звідки у дівчини думки про смерть?
4. Якою ви уявляєте Джонсі? Спробуйте описати її зовнішність, користуючись цитатами з тексту.
5. Поясніть, як ви розумієте вираз лікаря "ослаблення організму". З вами таке бувало?
6. Які шанси у Джонсі? Коли можна буде говорити про можливість одужання?
     ІІІ група
1. Чому Сью не показує Джонсі своїх сліз, адже ситуація критична?
2. Про що свідчить насвистування нею веселого мотивчика? Чи варто прикидатися веселим, коли на душі так гірко? Чи вважаєте ви це обманом?
3. Як вигадаєте, кому у цій ситуації важче? Чому?
4. Чи є у цій історії щось, надзвичайне, яскраве, що свідчило б проте, що перед вами - новела?
5. Як ви гадаєте, що відбудеться далі? Як складеться доля цих дівчат?

"Впізнай героя"
1. "...Холодний, невидимий прибулець почав бродити по колонії, торкаючись то одного, то другого своїми крижаними пальцями."
(Містер Пневмонія)
2. "...Дівчинка, нездатна поворохнутись, лежала на фарбованому залізному ліжку, дивлячись крізь невеликі шибки ірландського вікна на стіні сусіднього будинку."
(Джонсі)
3."...Заклопотаний чоловік з тими сивими бровами."
(Лікар)
4."...Дівчина вибігла в майстерню і плакала в японську паперову салфетку, аж доки та геть не промокла."
(Сью)
5."...Очі були широко розплющені. Дівчина дивилась у вікно й лічила лічила в зворотньому порядку..."
(Джонсі)
6."...Старий чоловік, художник, жив на першому поверсі. Йому вже перевалило за шістдесят, і борода в нього, як у скульптури Мікеланджело "Мойсей".
(Берман)
7. "...У мистецтві чоловік був невдахою. Сорок років тримав він у руках пензель, але й на крок не приблизився до своєї Музи, щоб хоч торкнутися краю її мантії".
(Берман)
8."...Вона розповіла про химери Джонсі й про свої побоювання відносно того, якби її подруга не відлетіла від них".
(Сью)
9."...Я думала він неодмінно впаде вночі. Я чула який був вітер. Сьогодні він упаде, тоді і я помру."
(Джонсі)
10."... Шанси рівні, сказав чоловік, потискуючи худеньку, тремтячу руку Сью. Гарний догляді ви  виграєте."
(лікар)
"Закінчи речення"
1. Ці проїзди утворюють химерні кути й повороти. Та модна вулиця перетинає навіть ...(сама себе разів зодва.)
2. Студія Сью і Джонсі містилась на...(горищі присадкуватого триповерхового цегляного будику)
3. У Джонсі один шанс... ну, скажімо, з десяти, - повідомив заклопотаний лікар, збиваючи ртуть у термометрі. – І цей шанс у тому, щоб вона... (хотіла жити.)
4.Очі у Джонсі були широко розплющенні. Дівчинка дивилась у вікно й...(лічила лічила в зворотньому порядку.)
5. Старий Берман був художником і жив на першому поверсі під ними, йому вже перевалило за шістдесят, і борода в нього, яку... (скульптури Мікеланджело "Мойсей"), кільцями спускалась з його голови сатира на тіло карлика.
6. У кутку стояв мольберт з підрамником, на якому було натягнуто чисте полотно, що вже двадцять п`ять років чекало...(перших штрихів шедевра).
7. Неймовірна річ! Цілу ніч періщив дощ і шаленів рвучкий вітер, а на цегляній стіні ще...(виднів листок плюща. Один єдиний).
8. Невідчепна думка про смерть опанувала Джонсі дедалі дужче в міру того, як одна по одній слабшали ниточки, що...(зв’язували її з подругою і всім земним.)
9. Коли розвидніло, Джонсі безжально звеліла підняти штору. Листок плюща...(був ще на своєму місці.)
10. Джонсі лежала й довго дивилась на нього. А потім озвалась до Сью, яка на газовій плитці розігрівала...(курячий бульйон.)
11. Сью, я сподіваюсь намалювати коли-небудь...(Неаполітанську затоку.)
12. Ах, сонечко, це і є шедевр Бермана, він намалював його тієї ночі, коли...(впав останній листок.)

О.Генрі "Дари волхвів"
Тести для перевірки знань змісту новели
1. Скільки грошей заощадила Делла?
а) 2 долари; 
б) 1 долар 87центів;
в) 2 долари 50 центів.
2. На що Делла хотіла витратити заощаджені гроші?
а) собі на подарунок;
б) на подарунок Джіму;
в) на подарунок мамі.
3. На яке свято Делла хотіла зробити подарунок?
а) на Новий рік;
б) на Різдво;
в) День народження.
4. Що продала Делла?
а) волосся;   
 б) сумку;  
 в) годинник.
5. Який подарунок придбала  Делла?
а) платиновий ланцюжок;    
б) годинник;     
в) рукавиці.
6. Скільки грошей отримала Делла за продане волосся?
а) 20 доларів;       
б) 30 доларів;          
в) 10 доларів;
7. На кого була схожа Делла після стрижки?
а) на подругу;
б) на хлопчиська який втік з уроків;
в) на маму.
8. Що купив Джім на подарунок Деллі?
а) набір гребінців; 
 б) духи;    
в) каблучку.
9. Що продав Джім, щоб зробити подарунок для Делли?
а) годинник;      
б) машину;    
в) портмане.
10. У якій квартирі жило подружжя Янг?
а) 8доларовій;  
б) 10доларовій; 
в) 20доларовій.
11. Скільки доларів заробляв Джім за тиждень?
а) 20 доларів;
б) 40 доларів;
в) 50 доларів.
12. Якими речами пишалося подружжя Янг?
а) золотий годинник і волосся Делли;
б) машина та золоті речі;
в) золоті речі та власний будинок.
Відповіді:1-б; 2-б; 3-б; 4-а; 5-а; 6-а; 7-б; 8-а; 9-а; 10-а; 11-а; 12-а.      

Робота в групах
І група
1. Знайти опис житла Делли і Джима. Опис одягу Делли. Які кольори і чому переважають в описі квартири та одягу?
2. Чому новела починається з фрази: "Один долар вісімдесят сім                                        центів"? Чому так часто, упродовж твору, зустрічається ця цифра?
3. Знайдіть в тексті рядки, в яких Делла говорить про своє відношення до Джима. Чому вона не могла подарувати йому скромніший подарунок?
ІІ група
1. Які скарби були у сім"ї Юнг? Які порівняння використовує автор, щоб підкреслити їх значущість?
2. Знайдіть в тексті рядки, в яких описується, як Делла приймала рішення. Чи важко їй розлучатися зі своїм скарбом?
3. Знайдіть в  тексті  як Джим готував подарунок для Делли.
         
 Складіть сенкан до слова "Любов"
Любов
Божественна, мудра.
Пожертвувати, ощасливити, відчути.
У закоханих серце одне.
Це дар.

                                      "Закінчи речення"
1. Один долар (вісімдесять сім центів).
2. Мебльована квартира за (вісім доларів на тиждень).
3. А завтра (Різдво).
4. У подружжя Янг було дві речі, якими вони дуже пишалися. Одна це (золотий годинник Джима), друга - (волосся Делли).
5. Прекрасне волосся Делли розсипалось каштановими хвилями, сяючи, мов (струмені водоспаду).
6. За сорок хвилин її голова вкрилася дрібними кучериками і Делла стала дуже схожою на (хлопчиська, що втік з уроків).
7. Вона мала звичку звертатися до Бога з коротенькими молитвами, з приводу всяких життєвих дрібниць і тепер швиденько зашепотіла: (Господи, зроби, будь ласка, так, щоб я все ще сподобалася йому!)
8. Він просто пильно дивився на неї, і на обличчі у нього був отой (дивний вираз).
9. Можливо, волосся на моїй голові і можна було б перелічити, - в її голосі раптом прозвучала глибока ніжнність, - але ніхто й ніколи не зможе виміряти (мою любов до тебе).
10. Ніяка стрижка, ніякі нові зачіски не примусять, щоб я      (розлюбив тебе, дівчинко).
11. Дайно мені свій годинник. Я хочу побачити, який вигляд він матиме з (ланцюжком).
12. Волхви принесли коштовні дари, але серед них не було (одного).
Герберт Уеллс " Чарівна крамниця"
  Тести для перевірки знань змісту оповідання
1. На якій вулиці знаходилась чарівна крамниця?
а) Ріджент-стріт; 
б) Оксфорд-стріт;  
в) Бейкер-стріт.
2. Як звали хлопчика з оповідання "Чарівна крамниця"?
а) Джек;        
б) Джіп;       
в) Джо.
3. Який предмет діставав продавець з кишень, з рота, з капелюха?
а) скляні кульки; 
б) олов"яні солдатики;  
в) ляльки.
4. Для яких дітей чарівна крамниця завжди була зачинена?
а) для жорстоких; 
б) для добрих;   
в) для плаксивих.
5. Як звати хлопчика, перед яким двері крамниці були зачинені?
а) Герберт;   
б) Евелін;   
в) Едвард.
6. Яка вивіска була на дверях крамниці?                                
а) "Справжня чарівна крамниця"; 
б) "Чарівна крамниця";                              
в) "Крамниця"
7. Чию вихованість успадкував Джіп?
а) мамину;  
б) татову;   
в) бабусину.
8. Під що заховав продавець Джіпа,і той зник?
а) відро;  
б) барабан;  
в) подушку
9. Що було під капелюхом в Джіпового батька?
а) голуб;    
б) півень;     
в) курка.
10. Скільки пакунків одержав Джіп, вийшовши з крамниці?
а) 4;        
б) 3;   
в) 5.
11. Що було у тих пакунках?
а) солдатики і кошеня;
б) солдатики і кролик;
в) солдатики і собака.
12. Скільки грошей заплатив батько за  товар з чарівної крамниці?
а) 10 доларів;   
б) нічого;  
в) 20 доларіа;
Відповіді: 1-а; 2-б; 3-а; 4-а; 5-а; 6-а; 7-а; 8-б; 9-а; 10-а; 11-а; 12-б.

 Робота в групах
І група
1. Прослідкуйте за текстом оповідання, як поводяться в чарівній крамниці батько і Джіп. Зверніть увагу на те, чи одне й те саме бачить кожен з них. Які думки тривожать батька, і що переживає Джіп?
2. Яким ви уявляєте собі Джіпа? Дайте його усну характеристику, відслідкувавши перед тим елементи портрета, риси характеру, поведінку.
3. Для яких дітей чарівна крамниця була "зачиненою"? Знайдіть в оповіданні відповідний епізод та зачитайте його. Подумайте над тим, чи змогли б ви потрапити у подібну крамницю.


ІІ група
1. Як ви розумієте слова продавця "Ніхто не знає, що ховається в людини за її добропристойною подобою... Всі ми - всього лиш прилизана зовнішність..."? Чи згідні ви з цим твердженням?
2. Чим  можна пояснити те, що Джипів батько у пакунках з чарівної крамниці "нічого чарівного так і не помітив"? Як ви гадаєте, чи діждеться він колись довгоочікуваного рахунка на оплату.
3. Доведіть, що оповідання "Чарівна крамниця" належить до фантастичного жанру.

Рюноске Акутагава "Павутинка"
Тести для перевірки знань змісту новели
1.Хто бродив на самоті берегом райського ставка?
а) Муххамед;     
б) Будда;       
в) Іуда.
2. Як звали найбільшого грішника?
а) Джо;    
 б) Кандата;      
в) Луі.
3. Кого пожалів найбільший грішник і це йому зарахувалося до добрих діл?
а) павучка;   
б) муху;     
в) жабу.
4. За що вхопився грішник, щоб врятувати собі життя?
а) за соломинку;   
б) за павутинку;   
в) за шнурок.
5. Назва озера, в якому терпіли муки грішники?
а) Озеро крові;   
б) Озеро болю;  
в) Озеро розпачу.
6. Які квіти вкривали райське озеро?
а) лілії;  
б) лотоси; 
в) водокраси.
7. Назва гори, куди гонили грішників?
а) Голкова;   
Б) Шпилькова; 
в)  Булавкова.
8. Назва ріки, в яку входили грішники після смерті?
а) Дзиндзу;         
 б) Сандзу;   
 в) Фудзі.
9. Що закричав грішник, коли виліз високо з пекла?
а) врятований;  
 б) ура;    
в)  воля.
10. В якому місці розірвалась павутинка?
а) в руках Кандати;   
б) посередені; 
в) в руках грішників.
11. Чого не мало серце Кандати?
а) співчуття;    
б) любові;    
в) жалю.
12. Який час дня був у раю, коли Кандата пішов на дно Озера крові?
а) ранок;     
б) полудень;  
в) вечір.
Відповіді: 1-б; 2-б; 3-а; 4-б; 5-а; 6-б; 7-а; 8-б; 9-а; 10-а; 11-а; 12-б.

"Закінчи речення"
1. Одного разу вранці Будда блукав на самоті берегом (райського ставка).
2. Він зупинився в роздумах і раптом побачив все, що творилося на дні
(Лотосового ставка).
3. Там, внизу, товпилося безліч грішників. Погляд Будди впав на одного з них. Звали його (Кандата), і він був (страшним грішником).
4. Одного разу, в гущавині лісу, він мало не наступив на крихітного (павучка), але в останню мить (пожалів його і забрав ногу).
5. Павутинка стала спускатися вниз, поки не досягла глибин (пекла), де Кандата разом з іншими грішниками терпів люті муки в (Озері крові)
6. Він піднявся так високо, що (Озеро крові) сховалося з очей, а вершина (Голкової гори) була під ногами.
7. Схопившись за павутинку, він почав щосили дертися вгору - для досвідченого злодія це було (справою звичною).
8. Він радісно закричав: ("Врятований!" "Врятований!").
9. Але від пекла до неба далеко, і Кандата (втомився).
10. І тут павутинка, до того часу ціла і неушкоджена, з тріскотом лопнула якраз там, де за неї (чіплявся Кандата, і він полетів униз).
11. Кандата занурився на саме дно (Озера крові).
12. Будда бачив все, що сталося від початку і до кінця, і з засмученим обличчям (продовжив прогулянку).           

РОЗДІЛ 7 «СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА»
Я і світ
Айзек Азімов «Фах»
Уважний читач

1.      Айзек Азімов – це письменник:
А. білоруський;
Б. французький;
В. Американський.
2. Він є автором:
А. пригодницьких романів;
Б. детективів;
В. науково-фантастичних творів.
3. За фахом Айзек Азімов був:
А. біохіміком;
Б. математиком;
В. Географом.
4. Скільки науково-фантастичних творів написав письменник:
А. більше 1000;
Б. більше 100;
В. більше 500.
     5. Головною проблемою твору є:
А. освіта майбутнього;
Б. війна і її наслідки;
В. проблема екології землі.
6. Яким загадковим терміном описується земне життя?
А.  щасливе;
Б. злиденне;
В. недиференційоване.
7. Які звичні для тебе реалії життя дивують малого Джорджа?
А.  букви, ручка;
Б.  письмовий стіл;
В. апаратура з кнопками.
8. Як відбувається процедура навчання читання?
А.  Джордж з лікарем вивчає алфавіт;
Б.  За допомогою спеціального апарату;
В.  За допомогою спеціальних ліків
9. Який незвичний для інших шлях до професії пройшов Джордж?
А.  Придбав книжки і читав програмування;
Б.  Довідався про цей фах про фахівців;
В.  Йому розповів про нього батько;
10. Дія в оповіданні відбувається на:
А. планеті Сатурн;
Б. в майбутньому на планеті Земля;
В. планеті Новія;
11. Плейтен мріяв про фах:
А. металурга;
Б. енергетика;
В. програміста;
12. Після Дня Знань Плейтен потрапив:
А. в школу програмістів;
Б. в школу металургів;
В. в школу «недоумків».
Відповіді: 1-В, 2-В, 3-А, 4-В, 5-А, 6-В, 7-А,Б, 8-Б, 9-А,10-Б, 11-В,12-В

Корнелія Функе «Чорнильне серце»
Паспорт – анкета  головного героя
1. Ім’я

2. Прізвище

3. Вік

4. Місце проживання

5. Батьки

6. Рід занять

7. Риси характеру

1-Мегі, 2- Фолхарт, 3- 12 років, 4 - постійно його змінює, 5 - Монтімер Фолхарт, 6 – Учениця, 7 - допитлива, любляча донька, талановита, розумна, винахідлива, смілива.

Упорядкуйте сюжетний ланцюжок

1.      Мегі побачила за вікном незнайомця.
2.      Вогнерукий видає Мо розбійникам.
3.      Ув’язнення тітки і дівчинки.
4.      Зустріч  Мо з Вогнеруким.
5.      Мо спакував валізи і разом з Мегі і Вогнеруким вирушає до тітки Елінор.
6.      Мегі і Елінор вирушає на допомогу
7.      Розповідь батька про незвичайний дар і книгу «Чорнильне серце», Каприкорна і Матір
8.      Нове ув’язнення тітки і дівчинки
9.      Монетний дощ
10.  Погоня
11.  Втеча
12.  В безпеці, зустріч з автором  книги «Чорнильне серце»

1,4,5,2,3,6,7,8,9,11,10,12

Діана Вінн Джонс «Мандрівний замок Хаула»
Зроби записи в паспорті – анкеті
1.Імя

2.Прізвище

3.Вік

4.Місце проживання

5.Родичі

6.Рід занять

7.Риси характеру


1 - Софі, 2 - Хаттер, 3 - 18 років, 4 - Країна – Інгарія, Місто – Маркет - Чіппінг, 5 - Сирота, мачуха Фанні, сестра Летті, сестра Марта, 6 – Капелюшниця, 7 -  Працьовита, відповідальна, терпелива, милосердна, вольова, з оптимістичним характером, смілива, розумна, щира.




Впізнай героя
1.      … 18 років, працює капелюшницею, закохана в чаклуна, відьма перетворила її в 90-річну бабусю
2.      … маленький вогняний демон, був зіркою, охоронець чарівного замку
3.      … чаклунка, викрадала серця молодих гарних парубків, полювала на Хаула
4.      … володар чарівного замку, живе без серця, закоханий в Софі
5.      … хлопчик – сирота (мати померла, батько загинув під час шторму в морі), друг головної героїні
6.      … нагадував ріпку, переслідував Софі

1 - Софі Хаттер, 2 – Кальцифер, 3 - Відьма Пустища, 4 – Хаул, 5 – Майкл, 6 - Опудало-ріпка-принц Джастін


Заповніть табличку про реальне і фантастичне у творі

Реальне

Фантастичне




Реальне: 1. Порядне сімейство; 2. Милі сестрички. 3.Буденне містечко. 4. Хитра мачуха; 5. Магія – буденна річ; 6. Незручності старечого життя; 7. Реальні риси характерів.

Фантастичне: Багато магії і фантастики: 1.Зачарована дівчина; 2. Кальцифер – вогняний демон-зірка, що впала з неба; 3. Замок мандрує околицями міста; 4. Людина собака; 5. Принц без голови; 6. Бігаюче опудало; 7. Зачарований ціпок; 8.Семимильні чоботи.




Немає коментарів:

Дописати коментар